Logotyp serwisu Mielec

Logotyp serwisu Mielec

Urząd Miejski w Mielcu

Logotyp serwisu Mielec

Logotyp serwisu Mielec

ZAKOŃCZENIE REMONTU I KOMPLETACJI SAMOLOTU LIM 5

Kolejnym historycznym dla Mielca statkiem powietrznym, który zostanie wyeksponowany w wybranym punkcie naszego miasta będzie samolot MIG-17 (polska nazwa LIM 5). W ostatnich dniach zakończył się remont i kompletacja tej maszyny sprowadzonej do Mielca z inicjatywy prezydenta Daniela Kozdęby.

Mieleckie LIM-y są jednymi z pierwszych na świecie samolotami odrzutowymi produkowanymi seryjnie. Pierwszym na świecie takim odrzutowcem był  produkowany seryjnie od 1944 roku niemiecki Messerschmitt  Me-262.

MIG 17 to poddźwiękowy, odrzutowy myśliwiec z rodziny samolotów MiG-15, MiG-17 (polska nazwa – licencyjny myśliwiec LIM-1, 2, 5, 6 bis) produkowany na licencji radzieckiej w WSK Mielec. Licencyjny silnik LIS użyty do tej maszyny produkowano w WSK Rzeszów. Samolot MIG-17 jest udoskonaloną wersją myśliwca MiG-15 (LIM-1), znanego z udziału w wojnie koreańskiej. Prototyp odrzutowca MiG-15 oblatano w Związku Radzieckim 30 grudnia 1947 r, a już roku 1949 r. wszedł on na uzbrojenie armii.

W Mielcu rozpoczęto produkcję tych myśliwców w 1951 r. Oblot pierwszego samolotu nastąpił 17 lipca 1952 r., w niespełna 5 lat od oblotu prototypu i 8 lat od rozpoczęcia produkcji odrzutowców na świecie. Ogółem w latach 1951-1964 wyprodukowano w Mielcu 1463 samolotów z rodziny LIM.

LIM 5 którego remont i kompletacja właśnie się zakończyła został nieodpłatnie pozyskany przez Urząd Miejski w Mielcu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Obecnie samolot jest przygotowywany  do ustawienia przy jednym z rond na trasie wylotowej z Mielca.

Koordynatorami prac remontowych byli Józef Roguz i Kazimierz Szaniawski reprezentujący mieleckie stowarzyszenia lotnicze oraz Józef Smaczny, prezes Forum Organizacji Pozarządowych Powiatu Mieleckiego. W realizacji tego przedsięwzięcia bezinteresownie pomagało wiele osób, a szczególne wsparcie okazały dwie osoby. Pierwszą jest lotniczy pasjonat Jerzy Wawrzyniak z Poznania, który przekazał kompletne koła z ramionami do remontowanego samolotu LIM 5, a drugą  Bogdan Bańko – prezes Wytwórni Zespołów Kooperacyjnych wraz z pracownikami, którzy od początku do końca uczestniczyli w pracach remontowych.

 

***

Podstawowe dane techniczne MiG-17 (LIM-5):

Rozpiętość skrzydła –  9,63 m

Długość – 11,36 m

Wysokość – 3,8 m

Powierzchnia nośna – 20,6 m2

Masa pustego samolotu – 4271 kg

Masa użyteczna – 2000 kg

Max. masa startowa – 5651 kg

Prędkość maksymalna – 1145 km/h

Wznoszenie – 65m/s

Pułap praktyczny 16600 m

Zasięg maksymalny – 1300 km

Silnik – 1xLIS (WK-1F) turboodrzutowy 33,1 kN

Edward Tabor
Data publikacji: