Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Mielca na lata 2015-2020 z prognozą do roku 2025
Strategia rozwoju Mielca na lata 2015-2020 została uchwalona
Na sesji w dniu 30 grudnia 2015 r. Rada Miejska w Mielcu uchwaliła „Strategię Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Mielca na lata 2015-2020 z prognozą do roku 2025”. Dokument wytycza wizję rozwoju i misje miasta oraz główne priorytety, cele i kierunki działań. Integralną częścią dokumentu jest Diagnoza strategiczna, która jest załącznikiem do Strategii.Skrót artykułu
Prace nad Strategią rozpoczęły się końcem maja 2015 r. wraz z podpisaniem umowy z wykonawcą: Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania z Rzeszowa w konsorcjum ze Stowarzyszeniem Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner z Cieszyna. Priorytetem przy opracowywaniu dokumentu było to, aby w jego opracowanie zaangażować jak największą grupę mieszkańców oraz przedstawicieli różnorodnych środowisk.
Zachęcamy wszystkich do zapoznania się ze Strategią Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Mielca na lata 2015-2020 z prognozą do roku 2025. Wersję skróconą dokumentu stanowi załączone poniżej Streszczenie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym w prace nad Strategią za merytoryczne uwagi, udostępnione dane, obecność na konsultacjach, konstruktywną krytykę i sprostowania. Strategia jest dokumentem żywym, który będzie w miarę potrzeb aktualizowany i dostosowywany do potrzeb rozwojowych miasta.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarcza Miasta Mielca na lata 2015-2020.pdf
Streszczenie Strategii Miasta Mielca.pdf
Strategia Rozwoju nie jest zwykłym dokumentem – jest to starannie opracowany plan działania, który ma służyć lokalnemu samorządowi do opracowywania działań rozwojowych.
Obecna Strategia (opracowana na lata 2007 – 2015) dobiega już końca, dlatego mielecki magistrat rozpoczął prace nad nowym planem. Wykonawcą Strategii jest konsorcjum składające się z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wraz ze Stowarzyszeniem Wpierania Inicjatyw Gospodarczych „Delta Partner” z Cieszyna. Prace nad Strategią ruszyły końcem maja i potrwają do końca listopada. W tym czasie planowany jest szereg działań, zarówno analitycznych, jak i planistycznych obejmujących następujące etapy:
Strategia opisuje aktualną sytuację miasta (diagnoza), plany rozwoju miasta i jego wizję oraz sposoby wcielania w życie.
Prace rozpoczyna diagnoza sytuacji, która obejmie kilka sfer. W ramach sfery społecznej zbadane zostaną procesy demograficzne zachodzące w mieście, rynek pracy, oświata, kultura, i sport. Kolejnym badanym obszarem jest gospodarka, obejmująca przemysłowe tradycje Mielca, lokalną strukturę gospodarki i atrakcyjność inwestycyjną. Analizowany jest także obszar środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego, w tym turystyka, rekreacja i współpraca międzynarodowa. Ostatnim obszarem diagnozy jest infrastruktura techniczna miasta: komunikacja, drogi, sieci i gospodarka odpadami. Diagnoza zostanie uzupełniona o analizę SWOT – opisującą mocne i słabe strony miasta, a także możliwości i zagrożenia dla jego rozwoju.
Wszystkie wspomniane narzędzia i analizy posłużą do opracowania misji i wizji rozwoju miasta na lata 2015-2020, które zostaną następnie uszczegółowione w postaci obszarów strategicznych, celów i kierunków działań oraz uzupełnione o prognozę finansową.
Ostatnim, ale równie istotnym elementem, jest wdrażanie Strategii poprzez opracowanie wytycznych i monitoring, czyli zestaw wskaźników oceniających postępy realizacji Strategii.
Każdy, kto jest związany na co dzień z Mielcem. Podczas prac nad Strategią magistrat niejednokrotnie będzie zwracał się z prośbą do mielczan o wskazówki i sugestie:
Wydział Organizacyjno-Administracyjny
Referat Pozyskiwania Funduszy
Urząd Miejski w Mielcu
39-300 Mielec, ul. Żeromskiego 26
Agnieszka Kopera
Aneta Kapel
tel. do kontaktów: 17 788 85 78
Adres e-mail, na który można przesyłać wszelkie uwagi i sugestie dotyczące Strategii i rozwoju miasta: strategia@um.mielec.pl.
Zachęcamy do śledzenia informacji dotyczących Strategii i serdecznie zapraszamy mieszkańców, instytucje, organizacje, przedsiębiorców, media oraz wszystkich zainteresowanych do współpracy przy jej opracowaniu.