UCHWAŁA NR VIII/76/2019
RADY MIEJSKIEJ W MIELCU
z dnia 30 maja 2019 r.
w sprawie przyjęcia „Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mielca”
Aglomeracja
Czym jest aglomeracja
Aglomeracja – oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych lub do końcowego punktu zrzutu.
Aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 powinny być wyposażone w systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych.
Aglomeracja może obejmować obszar położony na terenie kilku gmin, jak również w granicach tylko jednej gminy (bądź jej części).
Granice aglomeracji wyznacza się uwzględniając zasięg systemu istniejącej sieci kanalizacyjnej oraz zasięg systemu planowanej do budowy sieci kanalizacyjnej.
Aglomerację może obsługiwać jedna lub kilka oczyszczalni ścieków komunalnych. Ścieki z aglomeracji mogą być również dostarczane do końcowego punktu zrzutu ścieków komunalnych.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Prawo wodne, aglomeracje wyznacza rada gminy w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego.
Stosownie zaś do art. 92 ww. ustawy wójt, burmistrz lub prezydent miasta co 2 lata dokonuje przeglądu obszarów i granic aglomeracji wyznaczonych na podstawie art. 87 ust. 1, z uwzględnieniem kryterium ich utworzenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1, oraz zaistniałych zmian równoważnej liczby mieszkańców w aglomeracji i w razie potrzeby informuje radę gminy o konieczności zmiany obszarów i granic aglomeracji.
Aglomeracja Mielec
Uchwałą Nr XXVII/294/2020 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczenia aglomeracji Mielec, została wyznaczona Aglomeracja Mielec o równoważnej liczbie mieszkańców 63 213 z oczyszczalnią ścieków w miejscowości Mielec. W skład aglomeracji wchodzą miejscowości: Mielec i Rzemień.
Wyszczególnienie | Wartość RLM | ||
Gmina Miejska Mielec | Gmina Przecław (część m. Rzemień) | Razem | |
RLM stałych mieszkańców aglomeracji | 60 345 | 1419 | 61 764 |
RLM osób czasowo przebywających w aglomeracji | 340 | 0 | 340 |
RLM przemysłu | 1109 | 0 | 1109 |
Suma | 61 794 | 1 419 | 63 213 |
Plan adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mielca
Plan adaptacji do zmian klimatu Miasta Mielca obejmuje szereg informacji i danych, które miały za zadanie utworzyć kompletną oraz spójną formułę, oraz spełnić cel, którym jest zmierzanie do adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mielca, poprzez analizę zjawisk klimatycznych i ich pochodnych, aż do zaplanowanego wieloletniego Planu działań adaptacyjnych, w sferze społecznej, gospodarczej, przestrzenno-funkcjonalnej, technicznej i środowiskowej. Dokument został opracowany dla horyzontu czasowego obejmującego lata 2019 – 2030.
Plan adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mielca
Taryfa z a zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z siedzibą w Rzeszowie na podstawie art. 24b ust. 1, art. 24c ust. 2 oraz art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2028, zwanej dalej), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego z wniosku Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. o.o. zatwierdził decyzją RZ.RZT.70.116.2021.MKO z dnia 01.04.2021 r. taryfę dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Miejskiej Mielec na okres 3 lat.
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej Mielec
Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Miejskiej Mielec.
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej Mielec
Retencja:
Magazynowanie wody opadowej na powierzchni ziemi, w gruncie oraz w zbiornikach naturalnych i sztucznych (SJP pod red. W. Doroszewskiego).
retencja wodna – zdolność do gromadzenia zasobów wodnych i przetrzymywania ich przez dłuższy czas w środowisku biotycznym i abiotycznym (Wikipedia).
Retencja w Mielcu, to m.in.: „Budowa układów retencji wód opadowych i roztopowych”, dofinansowanych z NFOŚiGW w ramach projektu POIiŚ 2014-2020, jako działanie Adaptacji do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska. Zrealizowanego dotychczas w dwóch etapach:
Cz. I, zbiorniki retencyjne koło boiska treningowego w rejonie ul. Solskiego i Kusocińskiego.
– Układ retencji UR – 2, zbiornik o średnicy DN1000 mm i pojemności 864 m3 z grawitacyjnym opróżnianiem;
– Układ retencji UR – 3, zbiornik o średnicy DN1000 mm i pojemności 263 m3 z grawitacyjnym
opróżnianiem;
– Układ retencji UR – 4, zbiornik o średnicy DN2500 mm i pojemności 1443 m3 z pompowym
opróżnianiem poprzez pompownie P4.
Realizacja robót: Inżynieria Rzeszów SA, Rzeszów ul. Podkarpacka 59A
Całkowita wartość robót 13 020 747,16 zł
Cz, II, zbiornik retencyjny koło Hotelu Polskiego.
– Układ retencji – zbiornik o średnicy DN3000 i pojemności 1590 m3 i pompowym opróżnianiem poprzez pompownie P1.
Realizacja robót: SANTEX K. Czapka, Sędziszów Małopolski ul. Wspólna 13 B
Całkowita wartość robót: 6 880 156,02
Odprowadzanie deszczówki – przepisy
Temat odprowadzania z posesji, wód opadowych popularnie zwanych deszczówką, reguluje kilka aktów prawnych.
Gdzie nie wolno odprowadzać deszczówki
Określają to przede wszystkim warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W § 29 czytamy: Dokonywanie zmiany naturalnego spływu wód opadowych w celu kierowania ich na teren sąsiedniej nieruchomości jest zabronione.
Zapis ten wymaga rozwinięcia – deszczówki nie wolno kierować także na ulicę i do kanalizacji. Deszczówka z posesji musi być zagospodarowana na jej terenie i jest to powinność właściciela. Trzeba nie tylko mieć urządzenia do odprowadzania deszczówki, ale mają one być tak zaprojektowane, by woda nie spływała z nich na sąsiednią nieruchomość, a także wzdłuż granicy sąsiada. Gdy mamy do czynienia z budynkami posadowionymi blisko siebie, ich dachy nie powinny być tak zbudowane, aby woda nie spływała z nich w granicy działki.
Deszczówka odprowadzana jest:
Jak zbierać deszczówkę?
Wyłącznie od właściciela posesji zależy, co zrobi ze swoją deszczówką. Oczywiście najlepiej ją gromadzić:
Systemy rozsączające deszczówkę są odpowiednie tylko dla gruntów przepuszczalnych lub słabo przepuszczalnych.
Mieszkańcy, którzy nie znajdą sposobu na zastosowanie powyższych rozwiązań mogą wystąpić z wnioskiem o zapewnienia odbioru deszczówki ze swoich terenów do miejskiej kanalizacji deszczowej na terenie Mielca.
Wnioski można pobrać tutaj: (wniosek_KD-I) oraz w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Żeromskiego 23 (za KPP Policji) w pokoju 19 (I piętro), a także w biurze podawczym (budynek UM – Żeromskiego 26). Wypełnione wnioski należy złożyć w budynku UM, ul. Żeromskiego 26 (biuro podawcze). Informacje dodatkowe można uzyskać pod nr tel. 17 787 42 12.
Rowy melioracyjne
Kwestię melioracji reguluje art. 205 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne utrzymywanie urządzeń melioracji wodnych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością spółki wodnej działającej na terenie gminy lub związku spółek wodnych, w którym jest zrzeszona spółka wodna działająca na terenie gminy – do tej spółki lub tego związku spółek wodnych.
Zasadnicze funkcje urządzeń melioracji wodnych sprowadzają się do regulacji stosunków wodnych w celu polepszenia zdolności produkcyjnej gleby, ułatwiania jej uprawy, ochrony użytków rolnych przed degradacją. Właściciele gruntów powinni pamiętać, że aby urządzenia melioracji spełniały swoje zadania, nie wystarczy samo ich istnienie, muszą być utrzymywane w należytym stanie, oczyszczane w taki sposób, aby zachowana była ich przepustowość. Prace konserwacyjne powinny być prowadzone każdego roku w celu umożliwienia odpływu wód opadowych i roztopowych. Niewywiązywanie się z tego obowiązku powoduje wyłącznie złe skutki, prowadzi między innymi do podtopień.
Zgodnie z art. 206 prawa wodnego jeżeli obowiązek, o którym mowa w art. 205, nie jest wykonywany, właściwy organ Wód Polskich ustala, w drodze decyzji, proporcjonalnie do odnoszonych korzyści przez właścicieli gruntów, szczegółowe zakresy i terminy jego wykonywania. Obszary korzystnego oddziaływania urządzeń melioracyjnych powinny być uwidocznione w ewidencji urządzeń melioracji wodnych, prowadzonej przez właściwe miejscowo Zarządy Zlewni zgodnie z przepisem art. 196 ust.1 oraz art. 240 ust. 4 pkt 15 ustawy Prawo wodne.
Rowy przydrożne
Czym innym jest rów stanowiący urządzenie melioracji wodnych, a czym innym rów przydrożny.
Rowy przydrożne są elementem technicznym drogi i należą do wyposażenia technicznego pasa drogowego Dział IV Rozdział 1 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie zatem nie są rowami, o których mowa w Prawie wodnym.
Z przepisu art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych wynika, że do właściwości zarządcy drogi, którym jest odpowiedni organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg.
Pas drogowy to – zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 1 przedmiotowej ustawy – wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane: droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą. Zatem zarządca drogi zobligowany jest do koordynowania robót prowadzonych w pasie drogowym oraz do bieżącej konserwacji (utrzymania), remontu i ochrony tych obiektów budowlanych i urządzeń, które znajdują się w pasie drogowym i służą bezpośrednio drodze i potrzebom zarządzania drogą. Utrzymanie, bieżąca konserwacja rowu przydrożnego, należy do obowiązków zarządcy drogi.
Rowy miejskie (komunalne)
Rowy miejskie (komunalne) pełnią rolę odbiorników wód opadowych i roztopowych dla miejskiego systemu kanalizacyjnego. Najczęściej występują jako koryta otwarte o przekroju trapezowym, jak również odcinkowo mogą przybierać formę rurociągów krytych o przekrojach kołowych i prostokątnych. Aby utrzymać ich prawidłowy stan techniczny, muszą być poddawane okresowym zabiegom konserwacyjnym, polegającym na wykaszaniu traw i udrażnianiu ich koryt. Równie ważnym aspektem związanym z ich funkcjonowaniem jest wykonywanie niezbędnych napraw i remontów zapewniających swobodny spływ wód.
Mieszkańcy, którzy chcą skorzystać z odprowadzenia wód opadowych do rowu komunalnego mogą wystąpić z wnioskiem o zapewnienia odbioru oraz warunków technicznych do projektowania systemów kanalizacyjnych odprowadzających wody opadowe do rowu.
Wnioski można pobrać tutaj:
Wniosek (wniosek_RÓW-I) – Zapewnienie odbioru oraz warunków technicznych do projektowania systemów kanalizacyjnych odprowadzających wody opadowe do rowu
Wniosek (wniosek_RÓW-II) – Warunków technicznych na przekroczenie bądź przebudowę rowu
oraz w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Żeromskiego 23 (za KPP Policji) w pokoju 19 (I piętro), a także w biurze podawczym (budynek UM – Żeromskiego 26). Wypełnione wnioski należy złożyć w budynku UM, ul. Żeromskiego 26 (biuro podawcze). Informacje dodatkowe można uzyskać pod nr tel. 17 787 42 12.