Dane dotyczące realizacji PP Czyste Powietrze na terenie Gmin stan na 30.09.2023 r.
Gminny punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze działa w każdą środę w godzinach od 7.30-15.30 w budynku przy ul. Żeromskiego 23 pokój 17
Kompleksowa termomodernizacja – jakie korzyści
Program Czyste Powietrze – informacje
OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW
O UDZIELENIE DOTACJI CELOWYCH Z BUDŻETU GMINY MIEJSKIEJ MIELEC NA DOFINANSOWANIE KOSZTÓW INWESTYCJI SŁUŻĄCYCH OCHRONIE POWIETRZA POLEGAJĄCYCH NA WYMIANIE ŹRÓDEŁ CIEPŁA NA TERENIE GMINY MIEJSKIEJ MIELEC
1. Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVII/484/2022 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 2 czerwca 2022 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu udzielania osobom fizycznym dotacji celowych z budżetu Gminy Miejskiej Mielec na dofinansowanie kosztów inwestycji służących ochronie powietrza (Dz. Urz. Woj. Podk. poz. 2326), zwana dalej „Uchwałą”
2. Rodzaje zadań, na które może być udzielona dotacja:
1) Dotacji podlega realizacja inwestycji służących ochronie powietrza polegającej na wymianie istniejących źródeł ciepła w celu trwałego wyłączenia z użytkowania źródeł ciepła na paliwo stałe i zmianie systemu ogrzewania na nieruchomości, poprzez:
a) montaż kotła gazowego posiadającego certyfikat wystawiony przez producenta, spełniający wymogi klasy efektywności energetycznej minimum A,
b) instalację pompy ciepła na potrzeby ogrzewania, tj. pompy ciepła powietrze/woda, pompy ciepła powietrze/woda o klasie efektywności energetycznej, pompy ciepła powietrze/powietrze o klasie energetycznej odpowiednio minimum: A+, A++,A+.
2) Wszystkie kotły oraz pompy montowane w ramach realizacji inwestycji muszą być fabrycznie nowe i posiadać certyfikat.
3. Podmioty uprawnione do ubiegania się o dotację:
1) O udzielenie dotacji mogą się ubiegać osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gminy Miejskiej Mielec, posiadające tytuł prawny do nieruchomości położonej w granicach administracyjnych Gminy.
2) W przypadku, gdy nieruchomość jest przedmiotem współwłasności do ubiegania się o udzielenie dotacji wymagana jest zgoda wszystkich współwłaścicieli.
4. Wysokość dotacji:
Dotacje udzielane są do wysokości środków finansowych zarezerwowanych na ten cel w uchwale budżetowej Gminy na 2025 r., z tym że wysokość dotacji dla jednego Wnioskodawcy wyniesie:
a) 95% poniesionych kosztów zakupu kotła gazowego kondensacyjnego dwufunkcyjnego, jednak nie więcej niż 4.000,00 zł,
b) 30 % poniesionych kosztów zakupu pompy ciepła, jednak nie więcej niż 10.000,00 zł, niezależnie od wysokości poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów na realizację inwestycji.
5. Wniosek o udzielenie dotacji:
1. Wzór wniosku o udzielenie dotacji określa Załącznik Nr 1 do Regulaminu udzielania osobom fizycznym dotacji celowych z budżetu Gminy Miejskiej Mielec na dofinansowanie kosztów inwestycji służących ochronie powietrza, polegających na wymianie źródeł ciepła na terenie Gminy Miejskiej Mielec.
2. Wzór wniosku dostępny jest na stronie internetowej https://www.mielec.pl/wp-content/uploads/2022/06/Wniosek-kotly-pompy-ciepla-1.pdf oraz w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Żeromskiego 23, p. 33 w godz.: pon. 8.00 – 16.00, wt. – pt. 7.30 – 15.30.
3. Do wniosku o udzielenie dotacji należy załączyć:
a) dokument potwierdzający posiadany przez Wnioskodawcę tytuł prawny do nieruchomości,
b) oświadczenia według wzorów stanowiących załączniki nr 2 i nr 3 do Regulaminu,
c) dokumentację fotograficzną przedstawiającą dotychczasowe źródło ciepła wraz z elementami identyfikującymi urządzenie, np. tabliczka znamionowa lub inny dokument potwierdzający wiek kotła na paliwo stałe. W przypadku braku tabliczki lub dokumentu Wnioskodawca wraz z dokumentacją fotograficzną przedkłada pisemne oświadczenie o wieku źródła ciepła.
6. Termin, miejsce i sposób składania wniosków o udzielenie dotacji:
1) Wnioski o udzielenie dotacji można składać w Urzędzie Miejskim w Mielcu, przy ul. Żeromskiego 23 (II budynek), w Wydziale Środowiska i Energii, I piętro, pokój nr 33, w terminie od 14 lutego do 15 października 2025 r. w godzinach pracy Urzędu Miejskiego.
2) Wnioski złożone po terminie będą rozpatrywane wyłącznie w przypadku rezygnacji z dotacji Wnioskodawców, których wnioski wpłynęły w terminie naboru wniosków, nie przekraczając przy tym środków zarezerwowanych na ten cel w uchwale budżetowej na 2025 r.
7. Informacje dodatkowe:
1) Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji.
2) Wnioski o udzielenie dotacji będę rozpatrywane według kryteriów określonych w § 7 ust. 1 Uchwały, w ramach środków zarezerwowanych na ten cel w budżecie Gminy.
3) Na podstawie złożonych wniosków, Prezydent Miasta Mielca sporządzi i przekaże do publicznej wiadomości listę wnioskodawców zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania, na podstawie nr referencyjnych przypisanych do poszczególnych wniosków.
4) Udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy zawieranej przez Wnioskodawcę z Gminą.
5) Inwestycje rozpoczęte przed podpisaniem umowy z Gminą nie podlegają dofinansowaniu.
6) Zasady udzielania dotacji, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczenia określa Regulamin stanowiący załącznik Nr 1 do Uchwały.
7) Szczegółowych informacji dotyczących udzielania dotacji można uzyskać w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Mielcu pod nr telefonu 17 787 42 32.
Obowiązkowa lista zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), jedna szansa na najwyższe dofinansowanie, doprecyzowanie prefinansowania i pełnomocnictwa oraz wzmocnienie budżetu środkami europejskimi – to nowości, które od 22.04.2024 r. czekają na osoby korzystające z programu „Czyste Powietrze”.
„Zmieniliśmy program „Czyste Powietrze”, kierując się troską o naszych beneficjentów. Aktualne zasady mają chronić wnioskodawców i ograniczać nieuczciwe praktyki związane m.in. ze sprzedażą nieefektywnych urządzeń, które bez termomodernizacji domu, zamiast obniżać, to podwyższają rachunki za ogrzewanie” – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Ale to nie koniec nowości w „Czystym Powietrzu”, bo program zyskał właśnie nowe finansowanie.
„Mamy kolejne duże pieniądze dla Polaków na wymianę kopciuchów i termomodernizację domów. To aż 6,4 miliarda złotych z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), które obok środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zapewniają nam ciągłość i stabilne finansowanie „Czystego Powietrza” w najbliższym czasie. To ogromy sukces, wypracowany wspólnie z Ministerstwem Klimatu i Środowiska” – dodaje prezes NFOŚiGW.
Uszczelnienie listy ZUM dotyczy wszystkich
Obecna wersja programu z dnia 22.04.2024 r. zobowiązuje wnioskodawców – od 14.06.2024 r. – do wyboru pomp ciepła oraz kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet tylko z tych wpisanych na listę ZUM. To ma być gwarancja wyboru urządzeń o potwierdzonej jakości, czyli takich, które spełniają deklarowane w karcie produktu i etykiecie energetycznej parametry oraz rzeczywiście przełożą się na efektywniejsze (tańsze) ogrzewanie polskich domów.
Nowe zasady stwarzają trzy opcje dla wnioskodawców:
Zamknięcie listy zielonych urządzeń i materiałów dotyczy również producentów i dystrybutorów pomp ciepła. Wszystkie pompy ciepła, znajdujące się obecnie na liście ZUM, wymagają uzupełnienia dokumentacji o raport z badań z niezależnych akredytowanych laboratoriów z terenu EU lub EFTA. Uszczelnienie listy ZUM – jak już wspomniano – obejmuje również kotły zgazowujące drewno i te na pellet drzewny, ale w tym przypadku nie są wymagane dodatkowe dokumenty. O szczegółach technicznych nowych wymogów, pisaliśmy wielokrotnie na stronie programu: czystepowietrze.gov.pl.
Najwyższe dofinansowanie
Kolejną istotną zmianą w „Czystym Powietrzu” jest kwestia zasad wnioskowania w ramach części 3) programu. Beneficjent, który skorzysta z najwyższego poziomu dofinansowania na dany budynek – na podstawie wniosku złożonego od 22.04.2024 r. – będzie mógł starać się o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania). Tutaj też – podobnie jak przy liście ZUM – obowiązuje okres przejściowy do 13.06.2024 r. włącznie.
Nowe reguły dotyczące najwyższego dofinansowania należy rozumieć tak, że:
Prefinansowanie i pełnomocnictwo uszczegółowione
W umowie dotacji z prefinansowaniem doprecyzowano, że warunkiem wypłaty zaliczki na konto wykonawcy jest złożenie do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) podpisanej własnoręcznie przez beneficjenta dyspozycji wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury zaliczkowej (wystawionej na beneficjenta lub beneficjenta i małżonka wspólnie). A ponadto określono czas na złożenie wniosku o płatność – rozliczającego zakres przedsięwzięcia wynikający z danej umowy z wykonawcą – do 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji tej umowy z wykonawcą.
W przypadku składania wniosku o dotację z „Czystego Powietrza” przez pełnomocnika, teraz wymagane jest pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym wnioskodawcy notarialnie poświadczonym (czyli z podpisem własnoręcznym złożonym przez wnioskodawcę na pełnomocnictwie w obecności notariusza, bądź wcześniej złożonym podpisem uznanym przez wnioskodawcę przed notariuszem za własnoręczny).
Nowe źródła finansowania programu „Czyste Powietrze”
NFOŚiGW sfinalizował właśnie (16.04.2024 r.) w ramach „Czystego Powietrza” podpisanie szesnastu umów (ze wszystkimi wfośigw) dotyczących projektów grantowych z unijnego programu FEnIKS. Teraz, po złożeniu przez wojewódzkie fundusze pierwszych wniosków o płatności zaliczek, nastąpi uruchomienie tego nowego finansowania.
Wdrożenie środków FEnIKS (6,4 mld zł na lata 2024-29), to szansa dla ponad 145 tys. gospodarstw domowych na dotacje do wymiany ponad 111 tys. źródeł ciepła i modernizację ok. 100 tys. budynków.
Pieniądze dla każdego
Program „Czyste Powietrze” – z budżetem 103 mld zł – to największa proekologiczna inicjatywa w polskiej historii, służąca skutecznej walce ze smogiem oraz poprawie efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych. „Czyste Powietrze” to szansa dla Polaków obecnie nawet na 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji na termomodernizację i nowe źródło ciepła. Dotychczas (stan na 12.04.2024 r.) złożono ponad 832 tys. wniosków na 26 mld zł dofinansowania.
tekst i zdjęcia: czystepowietrze.gov.pl
ZMIANY W PROGRAMIE CZYSTE POWIETRZE
Więcej pieniędzy na wymianę źródła ciepła, wyższe progi dochodowe oraz urealnienie kosztów jednostkowych – wylicza zmiany w programie „Czyste powietrze” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Od 3 stycznia 2023 r. rusza kolejna edycja rzędowych opłat. W odświeżonym naborze wrośnie kwota dofinansowania na wymianę kopciucha i kompleksową termomodernizację. Maksymalnie będzie można otrzymać do 136,2 tys. zł.
Przy podwyższonym dofinansowaniu próg dochodowy wzrośnie z 1564 do 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i z 2189 do 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym. Z kolei przy najwyższym wymiarze wsparcia progi wzrosną odpowiednio z 900 do 1090 zł w przypadku gospodarstw wieloosobowych oraz z 1260 do 1526 zł w przypadku gospodarstw jednoosobowych.
O dofinansowanie w programie „Czyste powietrze” może wnioskować właściciel lub współwłaściciel jednorodzinnego budynku mieszkalnego, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą. Dotacja przeznaczona jest dla osób fizycznych. W nowym naborze wnioski o dofinansowanie będą mogli złożyć także beneficjenci, którzy wcześniej otrzymali dotację na wymianę kotła.
Dotacja z programu „Czyste powietrze” | ||
Poziom dofinansowania | Dochód na osobę w rodzinie | Maksymalna kwota dotacji |
Podstawowy | do 135 000 zł rocznie | 66 000 zł |
Podwyższony | 1894 zł miesięcznie w gospodarstwie wieloosobowym | 99 000 zł |
2651 zł miesięcznie w gospodarstwie jednoosobowym | ||
Najwyższy | 1090 zł miesięcznie w gospodarstwie wieloosobowym | 135 000 zł |
1526 zł miesięcznie w gospodarstwie jednoosobowym |
Nie w każdym przypadku beneficjent otrzyma kwotę dofinansowania wskazaną w tabeli powyżej. Maksymalna suma dotacji, w nowej odsłonie rządowego programu, będzie uzależniona od rodzaju inwestycji, na jaką zdecyduje się wnioskodawca. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podał dwie stawki dla każdego wariantu dopłaty.
„Czyste powietrze” – ile pieniędzy można dostać w formie dotacji? | |||
Wysokość dotacji | Podstawowy | Podwyższony | Najwyższy |
Bez kompleksowej termomodernizacji z PV | 41 000 zł | 59 000 zł | 79 000 zł |
Z kompleksową termomodernizacją z PV | 66 000 zł | 99 000 zł | 135 000 zł |
Po zmianach będzie to oznaczać, że w wariancie podstawowego poziomu dofinansowania można wnioskować o 41 tys. zł na wymianę źródła ciepła lub o 66 tys. zł na kompleksową modernizację (z fotowoltaiką). Jak podaje NFOŚiGW „aby otrzymać dofinansowanie na kompleksową termomodernizację, wymagany jest audyt energetyczny oraz wykonanie wszystkich elementów wskazanych w jednym z wariantów w przygotowanym audycie, który zagwarantuje zmniejszenie zużycia energii użytkowej (EU) na cele ogrzewania budynku: do wartości nie większej niż 80 kWh/ (m2*rok), lub o minimum 40 proc.”
Link do programu PP „Czyste Powietrze”:
W ramach programu “Czyste Powietrze” – Od 21 października 2020 mieszkańcy naszego miasta mogą starać się o podwyższony poziom dofinansowania.
Działania na które można otrzymać dofinansowanie:
Dla mieszkańców spełniających poziom podstawowy do dofinansowania (gdzie dochód roczny wnioskodawcy nie przekracza 100 000 zł):
Dla mieszkańców spełniających warunki dla podwyższonego poziomu dofinansowania (obowiązkowe zaświadczenie z MOPS o dochodach przypadających na jednego członka rodziny):
Przeciętny miesięczny dochód na jednego członka nie może przekroczyć kwoty:
Ponadto:
We wnioskach składanych na powyższe działania, można również starać się o dofinansowanie do instalacji fotowoltaicznej w kwocie 5 000 zł.
Audyt energetyczny dofinansowywany jest w 100 % i wynosi max. 1 000 zł.
Informacje dodatkowe
Realizacja programu przewidziana jest na lata 2018-2029. Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym. Okres realizacji przedsięwzięcia wynosi do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku
o dofinansowanie.
Nowo wybudowane budynki oraz budynki w budowie, nie mogą zostać objęte żadnym dofinansowaniem w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Wszelkie informacje dotyczące programu „Czyste Powietrze” można uzyskać pod numerem telefonu 17 787 42 32, p. 17 (po uprzednim kontakcie telefonicznym – budynek przy ul. Żeromskiego 23),
17 853 63 61 (wew. 222 lub 333) oraz poprzez dedykowane adresy e-mail:
filip.kotula@wfosigw.rzeszow.pl lub kamil.szpara@wfosigw.rzeszow.pl
logowanie w celu wypełnienia wniosku https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/
Link: https://www.nfosigw.gov.pl/czyste-powietrze/
Informacje prasowe „Czyste Powietrze”
Link: https://czystepowietrze.gov.pl/informacje-prasowe/
Link: https://mojprad.gov.pl/
Monitoring wizyjny
Dokumenty strategiczne
CEEB – OBOWIĄZEK ZŁOŻENIA DEKLARACJI O POSIADANYM ŹRÓDLE CIEPŁA OD 1 LIPCA
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków zbliża się wielkimi krokami. Na początek ma objąć rejestr źródeł ogrzewania. Kto będzie musiał złożyć deklarację i co trzeba będzie w niej uwzględnić? Na początek informacji ma być niewiele, z czasem baza zostanie rozbudowana.
Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów, która weszła w życie z początkiem 2021 roku, przewiduje stworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Ogromna baza informatyczna będzie grupowała dane z dostępnych już rejestrów, ale też wiele informacji zostanie do niej przekazane po raz pierwszy. Jednym z pierwszych modułów ma być rejestr źródeł ogrzewania i spalania paliw do mocy 1 MW, które teraz nie wymagają zezwolenia.
Jeszcze w tym roku do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta trzeba będzie zgłosić, czym się ogrzewa mieszkania, domy i lokale. Obowiązek złożenia deklaracji będzie ciążył na właścicielach lub zarządcach wszystkich budynków – mieszkalnych i niemieszkalnych, w tym jednorodzinnych, wielorodzinnych czy handlowo-usługowych. Szacuje się, że takich budynków jest ponad 5 mln. Deklaracji może być jednak więcej.
Kto będzie składał deklaracje?
W budynkach wielorodzinnych w imieniu mieszkańców deklarację będzie mógł złożyć zarządca budynku. Zdarza się jednak, że mieszkańcy na własną rękę montują sobie dodatkowe ogrzewanie, np. kozę czy kominek, i to nawet wtedy, gdy budynek ma centralne ogrzewanie, jest podłączony do sieci ciepłowniczej albo ma własną kotłownię. O tych własnych źródłach ogrzewania trzeba będzie także poinformować.
W przypadku posiadania dodatkowego źródła ogrzewania (np. kominek) w budynku wielorodzinnym fakt ten powinien być znany zarządcy budynku, który z kolei powinien to uwzględnić w składanej deklaracji. Jeżeli informacja ta nie jest znana zarządcy budynku, deklaracja uwzględniająca ten fakt powinna zostać złożona przez samego właściciela lokalu.
Co się znajdzie w deklaracji?
Dopuszczono dwie formy składanych deklaracji: w postaci elektronicznej lub w formie pisemnej. Na pewno w deklaracji trzeba będzie podać imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby. Właściciel lub zarządca nieruchomości mają podać numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej, o ile takie posiadają. Deklaracja ma zawierać informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.
Zebranie tych informacji w CEEB ułatwi w przyszłości czasowe ograniczenia lub zakazy eksploatacji instalacji, w szczególności w razie przekroczenia poziomu alarmowego zanieczyszczenia powietrza.
Trzeba będzie zgłosić praktycznie każde ogrzewanie pomieszczenia oraz źródła spalania paliw o mocy do 1 MW, które teraz nie wymagają pozwolenia ani zgłoszenia.
W deklaracjach nie trzeba będzie podawać informacji o źródłach spalania paliw, które nie służą do ogrzewania. – Nie trzeba będzie informować o kuchenkach gazowych czy urządzeniach gazowych do podgrzewania wody.
Dokładny termin, kiedy zacznie się przyjmowanie deklaracji, nie został w ustawie określony. Uzależniono go od gotowości systemu teleinformatycznego obsługującego CEEB. Według przewidywań, pierwszy moduł ma zacząć się tworzyć wiosną. Dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających złożenie deklaracji z wykorzystaniem systemu określi w komunikacie minister ds. budownictwa.
Obowiązek obejmie źródła ciepła lub źródła spalania paliw, które były eksploatowane w dniu ogłoszenia komunikatu. Od tego czasu będzie 12 miesięcy na złożenie deklaracji. W przypadku nowych budynków jest to 14 dni od pierwszego uruchomienia tego źródła ciepła lub źródła spalania paliw. W przypadku zmian dotyczących ogrzewania czy spalania paliw czas na poinformowanie o tym wyniesie też 14 dni.
Obowiązek złożenia deklaracji został wzmocniony sankcjami. Niezłożenie w ustawowym terminie deklaracji zagrożone jest karą grzywny.
Deklaracja dotycząca źródeł ciepła i źródeł spalania paliw Formularz A – budynki i lokale mieszkalne
Link do złożenia deklaracji online: http://www.zone.gunb.gov.pl/
ULGA TERMOMODERNIZACYJNA
Ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (przychodów – w przypadku podatku zryczałtowanego) wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym [1].
[1] Za budynek mieszkalny jednorodzinny uważa się budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Ulga podatkowa może łączyć się z dotacją z Programu Czyste Powietrze
Ulga termomodernizacyjna pozwala na odliczenie od dochodu wydatków do wysokości
53 000 zł poniesionych na termomodernizację budynków jednorodzinnych.
Podatnikowi przysługuje jedno odliczenie, niezależnie od liczby posiadanych nieruchomości – dodatkowo z ulgi może skorzystać każdy ze współwłaścicieli budynku lub lokalu mieszkalnego.
Komu przysługuje ulga?
Ulga przysługuje podatnikowi, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Co jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym?
Przedsięwzięciem termomodernizacyjnym jest:
ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych;
ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej
w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia; spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków;
wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku
z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków mieszkalnych;
całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Z ulgi termomodernizacyjnej nie można korzystać w przypadku budynku będącego
w budowie !
Co podlega odliczeniu?
Odliczeniu podlegają wydatki, które:
– są wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych,
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002489/O/D20182489.pdf
– urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych
(Dz. U. poz. 2489);
– dotyczą przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym podatnik poniósł pierwszy wydatek;
– zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów
i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;
– nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska
i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
– nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
W przypadku gdy poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów
i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z tym podatkiem, o ile podatek od towarów i usług nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak odlicza się ulgę?
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatek.
Kwota odliczenia, która nie znalazła pokrycia w dochodzie (przychodzie) podatnika za rok podatkowy, podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Odliczenie stosuje się również do przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozpoczętego przed dniem 1 stycznia 2019 r., które zostało zakończone po dniu 31 grudnia 2018 r., jednak nie później niż w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym podatnik poniósł pierwszy wydatek. W takim przypadku odliczeniu podlegają wydatki poniesione w okresie od 1 stycznia 2019 r., maksymalnie do dnia, w którym upływa wyżej wskazany termin.
Ile można odliczyć?
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Utrata prawa do ulgi
Jeśli podatnik nie zrealizuje przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie trzyletnim, jest on obowiązany do zwrotu ulgi, co oznacza doliczenie kwot uprzednio odliczonych z tego tytułu do dochodu (przychodu) za rok podatkowy, w którym upłynął trzyletni termin.
Podatnik, który po roku, w którym skorzystał z ulgi, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Od 1 stycznia 2022 r. zaczęły obowiązywać na Podkarpaciu niektóre zapisy tzw. Uchwały antysmogowej, która nakazała do końca roku 2021, wymianę wszystkich pozaklasowych kotłów na paliwo stałe, które mają ponad 10 lat lub nie posiadają tabliczki znamionowej. Jak sprawdzić ile lat ma dany kocioł? Informacja poniżej.
Wiek kotła określamy każdorazowo w odniesieniu do dnia wejścia w życie uchwały antysmogowej tj. 2 czerwca 2018 r. Na tej podstawie określamy w okresach przejściowych czy jest do wymiany czy też nie. Przykładowo: kocioł bezklasowy w dniu 2 czerwca 2018 r. miał 10 lat, w związku z powyższym należy go wymienić do 1 stycznia 2022 r. Natomiast jeżeli kocioł bezklasowy miał w dniu 2 czerwca 2018 r. np. 9 lat w tym wypadku należy go wymienić w terminie do 1 stycznia 2024r. Podobnie postępujemy w przypadku kolejnych okresów przejściowych wskazanych w uchwale.
Z uwagi na to, że producenci kotłów na tabliczkach znamionowych podają tylko rok produkcji kotła, przy braku innych dowodów (np. faktura z datą zakupu), zgodnie z zapisami Kodeksu postepowania administracyjnego, rozstrzyga się na korzyść strony.
Przykładowo: kocioł posiadający na tabliczce znamionowej rok 2008r. należy uznać, że w 2018r. nie miał pełnych 10 lat w chwili ogłoszenia uchwały (tj. 2 czerwca 2018r.) 10 lat minęło dopiero 31.12.2018r. tak wiec graniczną datą wymiany będzie 1 stycznia 2024 r. Podobnie w przypadku kotłów wyprodukowanych w 2013 r. bez dowodu daty zakupu, w dniu 2 czerwca 2018 r. nie miały pełnych 5 lat (5 lat minęło 31.12.2018r.), tak więc ich wymiana powinna nastąpić do 1 stycznia 2026 r.
Poniżej wskazano przedziały czasowe w jakich należy wymienić dane źródło ogrzewania:
– Kotły pozaklasowe oraz kotły z datą produkcji do 2007 r. – wymiana do końca 2021 r.
– Kotły wyprodukowane w 2008 r. do 2013 r. – wymiana do końca 2023 r.
– Kotły wyprodukowane w 2014 r. do 2019 r. – wymiana do końca 2025 r.
– Kotły 3 i 4 klasy – wymiana do końca 2027 r.
WAŻNE! – ZMIANA POZIOMU DOFINANSOWANIA W Mój Prąd 4 – już od dnia 15.12.2022 r. NOWY FORMULARZ WNIOSKU od dnia 15.12.2022 r.
Resztę informacji pod linkiem:
15 kwietnia 2022 roku zostanie uruchomiona czwarta edycja popularnego w Polsce programu Mój Prąd. Na wsparcie fotowoltaiki prosumenckiej NFOŚiGW przeznaczy 350 milionów złotych!
Nabór wniosków w IV edycji potrwa od 15 kwietnia 2022 r. do wyczerpania środków. Dotacja przeznaczona jest dla osób fizycznych wytwarzających energię elektryczną na własne potrzeby. Moc instalacji fotowoltaicznej 2-10 kWp. Program wspiera zakup magazynów energii, ciepła oraz systemów zarządzania energią. Dofinansowanie wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych, wysokość wynosi do 20,5 tys. zł – premiowany jest zakup i montaż instalacji PV z elementem dodatkowym. Dotacja przysługuje na koszty poniesione od 1 lutego 2020. O dofinansowanie nowych, dodatkowych komponentów będą mogli ubiegać się również dotychczasowi beneficjenci, którzy skorzystali z dotacji we wcześniejszych odsłonach programu. Dodatkowa dotacja na instalację fotowoltaiczną wynosi 2 000 zł, dla pozostałych elementów, analogiczne jak w pozostałych przypadkach.
Uwaga – dofinansowanie mogą uzyskać jedynie osoby rozliczające się w nowym systemie net-billingu, a także dla prosumenci korzystający z systemu opustów (tzw. net metering) – jednak pod warunkiem przejścia na nowy system rozliczeń, potwierdzonego przez OSD.
WIĘCEJ INFORMACJI POD ADRESEM: https://twojprad.net/?zrodlo=google-ads&medium=search&kampania=moj-prad&gclid=EAIaIQobChMIwqjKrpH_9gIVhJSyCh0Oeg5PEAAYASAAEgLCfvD_BwE
Komunikat Krajowej Izby Kominiarzy
Informacja dotycząca przeglądów kominowych oraz inwentaryzacji budynków
Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. 2022 poz. 1692, z późn. zm.) w związku z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 869, z późn. zm.) informuję niniejszym, że na właścicielach i zarządcach obiektów budowlanych spoczywa ustawowy obowiązek zapewnienia co najmniej jednej w roku kontroli stanu technicznego użytkowanego obiektu budowlanego. Dotyczy to także stanu technicznego przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych oraz instalacji gazowych.
Zgodnie z przepisami kontrole stanu technicznego przewodów kominowych przeprowadzają osoby, posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim lub osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.
Oznacza to, że każdy kto posiada i zgłosił piec podlega obowiązkowej kontroli zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. poz. 719, z późn. zm.). Kontrola ta obejmuje również weryfikację zadeklarowanego źródła ciepła w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią komunikatu Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego: