Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić nie wychodząc z domu. W najbliższych dniach pakiet tych usług zostanie rozszerzony o system elektronicznej rekrutacji do publicznych szkół, przedszkoli i żłobków na terenie miasta Mielca.
Warunkiem skorzystania z elektronicznej rekrutacji jest posiadanie profilu zaufanego. Jest to zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach podmiotów wykorzystujących profil zaufany jako metodę uwierzytelniania. Profil zaufany w komunikacji elektronicznej ma takie samo zastosowanie jak odręczny podpis w dokumentach składanych w sposób tradycyjny. Obie metody potwierdzają tożsamość osoby składającej dokument.
Uzyskanie profilu zaufanego jest bardzo proste. Można to zrobić samodzielnie za pośrednictwem posiadanego konta w banku lub osobiście w Urzędzie Miejskim w Mielcu przy ul. Żeromskiego 26 (na parterze w Biurze Obsługi Mieszkańca), a także w Punkcie Obsługi Mieszkańców w Galerii Navigator. Uwierzytelnienie profilu polega na udokumentowaniu przed urzędnikiem swoich danych osobowych, który porównywane są z danymi wprowadzonymi do systemu.
Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego lub innego ważnego dokumentu tożsamości konto naszego profilu zostaje uwiarygodnione i jego właściciel może posługiwać się nim w kontaktach z administracją w sposób podobny, jak podpisem elektronicznym. Logując się np. na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym, a następnie wysyła wniosek do urzędu.
Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:
-Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) — na przykład złożysz tu wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej,
-Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) — na przykład możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
-Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) — na przykład możesz tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.
Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu, korzystając z posiadanego konta bankowego. Nasze dane osobowe w banku są wiarygodne, gdyż zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta. Dlatego nie musimy już potwierdzać ich osobiście w urzędzie. Więcej na ten temat: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-przez-internet