Logotyp serwisu Mielec

Logotyp serwisu Mielec

Urząd Miejski w Mielcu

Logotyp serwisu Mielec

Logotyp serwisu Mielec

Nie będzie likwidacji linii PKP w Mielcu

20 stycznia 2000 r. w Urzędzie Miejskim w Mielcu przebywała delegacja Dyrekcji Generalnej Polskich Kolei Państwowych w Warszawie. Spotkanie było efektem interwencji Zarządu Miasta i Rady Miejskiej w sprawie zamiaru zawieszenia przez władze PKP pasażerskich przewozów kolejowych przez Mielec. Stanowisko w tej sprawie zajęli radni na XIII sesji samorządu miejskiego, która odbyła się 16 grudnia 1999 r. Tekst stanowiska został przesłany do ministra transportu i gospodarki morskiej Tadeusza Syryjczyka oraz do dyrektora generalnego PKP Krzysztofa Celińskiego.


Przedstawiciele PKP przyjechali w 7-osobowym składzie:
  • Grzegorz Uklejewski - zastępca naczelnego dyrektora ds. handlowych w sektorze przewozów pasażerskich (Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Przewozów Pasażerskich, Warszawa)
  • Jacek Stirmer - zastępca naczelnego dyrektora ds. technicznych w sektorze infrastruktury kolejowej (Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Infrastruktury Kolejowej, Warszawa)
  • Władysław Mirowski - dyrektor Zakładu Przewozów Kolejowych PKP CARGO Warszawa-Katowice
  • Franciszek Kostrzewa - dyrektor sektora przewozów towarowych (Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Przewozów Towarowych, Warszawa)
  • Wojciech Lelek - dyrektor Zakładu Infrastruktury Kolejowej PKP w Rzeszowie oraz dwaj jego zastępcy
Zarząd Miasta reprezentowali:
  • prezydent Janusz Chodorowski
  • zastępca prezydenta Mieczysław Wdowiarz
którym towarzyszyli:
  • Adam Melewski - dyrektor firmy EUROKOL, która obsługuje bocznicę kolejową SSE "EURO-PARK MIELEC", oraz Edward Michocki - rzecznik prasowy miasta Mielca. W trakcie spotkania przybył także przewodniczący Rady Miejskiej, Zdzisław Nowakowski

Dyrekcja Generalna PKP bardzo poważnie potraktowała interwencję mieleckiego samorządu. W trakcie spotkania przedstawiciele PKP następująco nakreślili swoje nowe zamierzenia wobec linii kolejowej przez Mielec:
  • nie nastąpi ani likwidacja, ani zawieszenie działalności PKP na linii przez Mielec (poinformowano, że PKP ma zamiar zawiesić lub zlikwidować 8 tysięcy km z 22,5 tysiąca km linii krajowych)
  • PKP utrzyma prędkość handlową ruchu pociągów o parametrze 30 km/godz.
  • PKP przygotuje stację towarową Mielec Południowy i 4 tory dostawcze do użytku towarowego, w tym przez firmę EUROKOL, która zajmuje się przewozami towarowymi i obsługą bocznicy kolejowej do strefy ekonomicznej; po inwentaryzacji jest możliwe przekazanie tej stacji miastu lub firmie do ruchu manewrowego
  • zostanie przeprowadzone usprawnienie ruchu pociągów towarowych przez stację osobowo-towarową w Mielcu
  • w nowym rozkładzie jazdy 2000/2001, czyli w maju PKP zlikwiduje krzyżowanie się pociągów pasażerskich, co powinno usprawnić ruch na tej trasie i poprawi zdolność stacji PKP Mielec do obsługi ruchu towarowego
  • PKP zadeklarowała wykorzystać jak najlepiej to, co jest do tej pory na linii Dębica-Mielec, lecz ze względu na własne trudności finansowe kolei nie można liczyć na działalność inwestycyjną

Przedstawiciel EUROKOLU podał, że w 1998 r. ruch towarowy przez bocznicę kolejową do strefy objął 5.000 wagonów, w 1999 r. - 10.000, a w roku bieżącym może to być nawet 20.000 wagonów.

PKP zdaje sobie sprawę, że stan toru kolejowego Dębica-Mielec jest nie najlepszy. Gdyby podwyższyć standard linii, na tym 32-kilometrowycm - odcinku trzeba by wymienić 75 % podkładów kolejowych. Koszt budowy 1 km toru kolejowego wynosi 1 mln zł.


20.01.2000 r.