Logotyp serwisu Mielec

Logotyp serwisu Mielec

Urząd Miejski w Mielcu

Logotyp serwisu Mielec

Logotyp serwisu Mielec

MIELEC WRACA NA KOLEJOWE SZLAKI

Podczas uroczystości w mieleckim Pałacyku Oborskich podpisana została umowa na dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej l-25 Padew-Mielec-Dębica. Realizacja tej ogromnej inwestycji stanie się możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020.

Podpisy pod umową złożyli marszałek Władysław Ortyl, wicemarszałek Bogdan Romaniuk, zastępca dyrektora. ds. projektów krajowych PKP PLK S.A Bożena Matałyga oraz Andrzej Szydło zastępca dyrektora Regionu Południowego ds. finansowych PKP PLK S.A. W uroczystości uczestniczył Pełniący Funkcję Prezydenta Miasta Mielca Fryderyk Kapinos, starosta mielecki Zbigniew Tymuła , a także posłowie Jan Warzecha i Rafał Weber i samorządowcy z terenu przez który przebiega trasa L25.

– Mielec dzięki swoim firmom dostarcza najwięcej podatku VAT w województwie podkarpackim, a tymczasem  jest miastem które musi funkcjonować bez kolei. Każdy wie, jak ważna tętnicą komunikacyjną dla każdego miasta, dla jego rozwoju jest dostęp do kolei. Teraz sytuacja całkowicie się zmienia. Bardzo za to dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego że Mielec wróci na kolejową mapę Polski  – mówił Pełniący Funkcję Prezydenta Mielca.

Marszałek Władysław Ortyl podkreślił, że Mielec jest ostatnim z wielu dużych miast, które mając taki potencjał gospodarczy nie miało dostępu do prawidłowo funkcjonującej linii kolejowej.  -Dzięki tej umowie i środkom unijnym po latach przerwy pociągi wrócą do naszego miasta. Pamiętajmy o tym, że ta linia komunikuje się z linią siarkową. Wartość tej inwestycji to prawie 250 mln złotych – to historyczne środki, bo takich funduszy nigdy wcześniej nie było  – powiedział Władysław Ortyl.

Projekt rewitalizacji linii kolejowej l-25 na trasie z Padwi  Narodowej, przez Mielec do Dębicy ma kosztować prawie 250 mln złotych. Z tego prawie 170 mln złotych to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego  na lata 2014-2020. Inwestorem  jest PKP PLK S.A.

Czas przejazdu pociągu z Mielca do Dębicy będzie wynosił 30 minut. Realizacja projektu na linii nr 25 Padew – Mielec – Dębica oznaczać będzie sprawniejsze podróże. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h. Modernizacja peronów na 9 stacjach i przystankach : Mielec, Rzochów, Wojsław, Pustków, Rzemień, Przecław, Dąbie, Kochanówka, Pustynia, zapewni wygodniejszą obsługę dla wszystkich podróżnych. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa na przebudowywanej linii – mówił w Mielcu Andrzej Szydło, zastępca dyrektora Regionu Południowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Całkowicie przebudowana zostanie linia kolejowa od Mielca do Dębicy czyli na odcinku prawie 32 km. Na tej trasie przebudowane zostaną perony na wielu stacjach i przystankach. Przebudowa czeka także stację w Mielcu, gdzie powstanie przejście podziemne. Prace remontowe obejmą także 40 przejazdów kolejowych.

Z kolei dla trasy pomiędzy Mielcem a Padwią Narodową wykonana zostanie dokumentacja budowlana, czyli tzw. studium wykonalności.

Ostatni pociąg pasażerski przejechał trasą z Mielca do Dębicy w 2009 roku. Ze względu na zły stan infrastruktury ruch na trasie Mielec –Dębica został wstrzymany. Mielczanie, którzy chcieli dojechać koleją bezpośrednio do dużych ośrodków, takich jak: Katowice, Wrocław czy Poznań, musieli na własną rękę dojeżdżać do Dębicy, skąd takie połączenia kolejowe są możliwe. Od momentu zawieszenia ruchu pasażerskiego rozpoczęły się wieloletnie starania o remont trasy. Zabiegali o to przede wszystkim ówczesny senator, obecnie marszałek Władysław Ortyl i europoseł Tomasz Poręba. Dzięki nim doszło do organizacji konferencji z udziałem zainteresowanych samorządów. Ich efektem było rozpoczęcie prac nad studium wykonalności. Prace, które współfinansowały samorządy, zakończyły się pod koniec 2011 roku. Studium potwierdziło konieczność remontu tej linii jako istotny element dla właściwego rozwoju regionu. Określało także zakres prac niezbędnych do wykonania i szacunkowe koszty. W 2014 roku PKP PLK ogłosiło przetarg na prace przedprojektowe na odcinku Tarnobrzeg-Padew, a rok później na pozostałą część. Finansowanie miały zapewnić środki pomocowe z perspektywy finansowej 2014-2020.

Pierwsze pociągi mają pojechać pomiędzy Mielcem a Dębicą już w grudniu 2020 r

Edward Tabor
Data publikacji: